Saturday, May 1, 2010

Mycket lärande..

Japp! mycket lärande idag. Exakt varenda sekund av denna dagen, har jag stått upp och rört på mig.

Det började på morgonen. Jag gick till Bassel med bilder på Tatueringarna som jag lovade. Han fnissa lite.
- Märks vad du gjort på din lediga dag iaf :P
Han satt och rita upp ett hus, som han ska bygga till sig själv, och undrade om jag hade någon idé. hehe kul grej, men vadå man kan inte bara komma upp med en idé på någon minut
- nej, men nu har du något att göra nästa lediga dag haha :P
Hämta din hjälm så ska vi gå upp på taket.

Idag kom äntligen stålet till bygget. Bygget har stått stilla ett tag nu i väntan. Lastbilen kom, och jag fick se hur de lastade ur. Eftersom det är aldeles för högt upp till högsta våningen, och det skulle ta för lång tid för lastbilen att vänta, lastar man först ner stålet på marken, och sedan från marken upp på taket (med hjälp av en lyftkran).






Sedan var det dags att lära sig hur man får fönsterna på EXAKT plats. Man mäter ut med hjälp av ritningar och mät-system (Mosa förklarade dem för mig, men jag hade lite svårt att inbilla mig hur det gick till i verkligheten) var första punkten skall sitta. Man spänner fat en lina på nedre våningen som dras upp till högsta våningen och spänns fast på exakt den punkten över. Denna linan är lodrät och 100% rak. Därifrån utgår man när man borrar hål i väggen för att skruva fast aluminiumet på plats.



Maro ringde, och jag mötte upp honom på centret. Vi luncha ihop och sedan följde jag med till "the pearl". För er som inte vet, så är altså the pearl ett område som håller på att byggas upp alldeles intill havet. Massa olika byggnader.

Jag skulle följa med Ihab, som också är en ingenjör på the pearl. Han skulle visa och lära mig hur man gör en vägg på bygget komplett, steg för steg. Han var riktigt duktig, prata långsamt och förståligt.
MEN MEN MEN MEN MEN... han förhörde mig ! haha, och sa att jag ska få tenta på detta. Steg för steg fick jag återberätta allt han hade berättat för mig. Och herregud vad jag IGEN (som alltid) verkligen kände mig som ett dagisbarn!
- vadå det där, peka...
- men det där
- NEJ! gå fram och peka, och ge mig exempel.
Vääää FÄÄÄN dhååååå

Okay, så låt oss återberätta.
1. betongväggen fylls och får härda, normally runt 7 dagar, men i detta fallet endast 3.
2. betongen vattnas, för att bli starkare, och för att den sedan inte skall suga åt sig vatten från kommande lager.
3. På vissa ställen fortsätter slutet av betongväggen med en stenblocks-vägg. Det skall göras plasering över allt detta, men när det är två olika material, kommer the plasering att bilda sprickor. Därför förser man dessa ställen med ett typ stål-nät som skruvas fast där de två materialen skiljer sig.
4. Stålkanter placeras på betongväggens kant, detta för att förhindra att slag mot kanten orsakar skada (/att det går sönder)
5. 50% sand, GROV + 50% cement blandas. Denna massan sprutas på betongväggen för att den skall bli lite bucklig (för att punkt 6. skall fastna ordentligt)
6. Plastering, ett lager med 1/3 sand, fin och 2/3 cement (eller kanske var det tvärtom? hum...) blandas och stryks på väggen.
7. Sista lagret innan målning. Ett vitt lager som stryks på, vet ej vad de kallas.

I början av processen placerar man ut (som jag nämnt i tidigare inlägg) som små toppar som sticker ut ur väggen. Dessa toppar är en level som det kallas. Topparna kan vara olika stora, men när plaseringen fylls ut mellan dem, blir slutresultatet en 100% rak vägg.




No comments:

Post a Comment