Thursday, May 6, 2010

underbar dag...

Vilken underbar dag.

Tidigt på morgonen kom Maro och hämta upp mig. Vi åkte till ett ställe för att förlänga min visa. Redan klockan sju på morgonen var den mega stora parkeringen full. Inte en enda plats att parkera på. Jo, en plats hittade vi, Maro höll på att backa in, så kommer en annan indier och knör sig in och parkerar på vår plats. :O Vi båda blev helt stumma och bara satt och glodde på mannen, som by the way satt kvar i bilen. Jag kunde inte sluta skratta när jag såg Maros blick.

Vi hade inget annat val än att snurra runt en stund till. Tillslut parkera vi på ett ställe som inte var tillåtet och hoppades på att inte få böter.

Väl inne på stället, var det JÄTTEköer. Inte konstigt att vi inte hitta parkering. En rund och sur man satt i en tom kassa och när vi gick fram till honom vifta han bort oss, och peka på den långa kön. MEN MEN MEN. Är man som oss så är man VIP. En qatari-man satt brevid. En högt satt man med en kostym men en stjärna på axeln. The qatari blicka den runda mannen, sa några tysta ord till honom, och sedan ropade han tillbaka oss.
- Varsegoda mina vänner, här ska vi fixa det för er snabbt.
Den runda mannen bad om Visa-kort och blev tvungen att hjälpa oss. 2 minuter senare var vi klara, och kunde lämna stället igen. Haha. (För er andra som fick köa- jag tycker nästan synd om er.)

Sedan till Lotus tower. Telefonen ringer och jag känner inte igen nummret...
- hallå
- heeej, finns det någon möjlighet för oss att lära känna varandra
(hahahha jag dör av skrtt)
- vem är det ?
- vadå vem är det? varför skrattar du om du inte vet vem det är?
- jag vet vem det är, vad vill du mig ?
- kom upp på taket de håller på och fyller ut betong
- i'm on my way







Det kommer flera lastbilar fyllda med betong till platsen. En efter en för tömma sitt innehåll till pumpen som pumpar upp allting till the slab på högsta våningen. Varje lastbil som kommer har ett nummer som registeras, varje lastbil skall också fylla en kub av sitt innehåll. Denna kuben används sedan för att testa tålighet, tryck m.m.
(Den tratten som fylls ut med betong, är ett test för att se hur mycket betongen sjunker, för att se hur lös den är.)






Väl uppe på taket fick jag mörjligheten att se hur de förlänger lyftkranen. Det var en upplevelse. Jag berättade det för Maro som var helt imponerad. Han själv hade inte fått se det förrän förra året. Han berättade att han visste hur den funkade och att han själv ibland hade bestämt när och var kranen skulle lyftas/spännas fast).
Ändå hade han inte sett dem göra det med egnaögon förrän förra året.







Jag är glad att det är liv och rörelse runt om nu på siten. Dagarna går fort och det finns hela tiden något att göra. Jag älskar när jag får jobba ihop med Bassel för han är duktig på att förklara och underhållande på samma gång.

På lunchen idag skulle Bassel käka på centret. Jag sa till honom att han kan äta med mig Maro och hans kompisar. Men han var för blyg för det. Men han skulle hNäälsa på honom iallafall. När vi kom in på centret såg jag dem direkt. Vi gick mot dem, alla såg mig utan Maro som gick åt ett helt annat håll (samtidigt som han ringde mig :P).
Bassel gick fram och hälsa på Maros kompisar, sedan kolla han på mig och sa, vem är Maro av dem?
- haha han gick precis dit bort!
Vi typ jaga Maro, och ropa på honom, men han hörde mig inte och fortsatte ringa min tele.
TILLSLUT! så fick vi tag på honom. Bassel hälsa sedan beställde vi mat, åt och gick tillbaka till jobbet.

Verkligen underbar dag. Jag njöt. Det var stek-hett ute, men vi satte oss på små pallar på taket i skuggan, beställde kallt vatten och the, och satt och kolla på arbetet. Jag har alltid undrat HUR arbetarna kan dricka the i det varma vädret, men nu fattar jag. Det var SUPERgott!

Helgdagen på ingång. Får see vad som väntar =)

puss och kram på er !

2 comments:

  1. är så glad att se bilderna. pappa såg den när du stod ute vid lyft kranen han baa wooow

    ReplyDelete
  2. Haha vad roligt, läste han också?

    ReplyDelete