Wednesday, May 5, 2010

B

Idag var jag Bassels lärjunge. Asså den människan är såååååå rolig. Han går över från att vara värsta skojaren till stenseriös på 1 sekund. Han förklarar saker väldigt bra, och blir förbannad när han får veta att ingen annat förklarat saken för mig tidigare.

Vi gick upp på taket. Där har de kommit väldigt långt från igår. Jag har nyligen fått veta att de jobbar 24 timmar om dygnet på bygget. Klockan 19.00 skiftar de arbetar. Nya arbetare kommer från 19.00 till 07.00 så det är inte så konstigt att de kommit långt.

Av ingenjören Nehme fick jag med mig en bunt med ritningar som han sa att jag skulle ta med upp till taket för att kolla hur det ser ut i verkligheten. Bassel peka, förklara, räkna och lärde mig massa knep. Knep om bland annat hur man snabbt kan räkna ut hur mycket "overlap" man ska ha på stålet.






vi gick neråt några våningar. Där började han förklara hur och varför man kan sätta stöden på undersidan av "the slab" upp och ner. Stackars arbetaren fick ta loss, bygga om, ta loss, bygga om, flera gånger :P förklara att dessa extrastöd sätts runt alla stöd som står längst med våningens kanter.

Sedan var det dags att (igen) gå igenom denna "level"-apparaten, fast denna gången med Bassel. G







Dörren till vårt kontorsrum, står alltid öppet. Det är också det rummet som är det längst bort/sist på siten. Vilket innebär att alla flugor flyger in och bosätter sig i vårt lilla rum. STÖRANDE!
Därför tog jag en papperslapp och satte mellan dörren och väggen för att den skulle sluta gå upp. Den indiska killen kollade upp
- oh swedish made :P
Två minuter senare kom någon in, pappret ramla ner och dörren fick upp. Den indiska killen kom med små knappnålar och satte fast pappret i väggen, och stängde dörren. Vad sa jag då?
- oh indian made :P
haha
Två minuter senare kom någon in. Pappret OCH knappnålarna lossa.
Varken swedish, indian, syrian eller philipin-made funkade. Alla gav upp. Men idag kalla de på en arbetare på platsen som skulle göra något åt saken.
Resultatet blev en liten grej uppe som håller ihop dörren med väggen + ett handtag från insidan! Inte illa :P



Jag luncha ihop med Maro. Det var bara vi två idag. Ganska skön stämmning. Vi satt och snacka lite, han rynka på näsan (som vanligt) och jag skratta åt honom.

Eftermiddagen ägnade jag på the pearl tillsammans med en ingenjör som heter Boutros. Han prata väldigt snabbt och det var svårt att höra. hehe han la faktiskt märke till sig själv och sa : "jag ska försöka prata långsammare" :P

Vi kollade bland annat på hur de fyllde ut grunden med betong och han förklara om lite problem som kan uppstå och så vidare. Det finns en metod som hos dem kallas för "nyckeln". Eftersom grunden är så stor och inte kan fyllas på en gång, så delar man upp det i flera mindre bitar. för att de skall gå ihop på ett bra sätt formar man dem så att de går ihop som två pusselbitar.

Sedan gjorde vi massa andra smågrejer. Bland annat kollade vi på ritningar, kollade utrymmen för hissarna och detaljer kring det, och även hur långt de kommit med water-proofingen.







Det var en lång och intensiv dag, jag var sååå trött att jag kände att jag skulle somna på Boutros kontor till slut.

No comments:

Post a Comment