Sunday, May 2, 2010

:D

Det finns ställen som betong-maskinen inte når fram till. Dessa ställen fyller man genom en liten "tratt" som rymmer runt 1 m3 betong. Den i fylls på marken och hissas sedan upp i luften till det stället som skall fyllas. Innehållet i tratten tömms genom en "slang" från trattens undersida. Man hissar sedan ner tratten igen för åter en uppfyllning, och så håller man på, upp och ner, tills föremålet är helt fyllt.






På kontoret där jag sitter, sitter även en annan kille som jobbar med närvarolistan, sköter allt med löner, overtime-tider och allt som hör till. Idag kom en kille till kontoret och satt där hela dagen och jobba ihop med den andra killen. Den nya killen har samma arbete som den första, och de jobbar ihop. Killen har varit på semester hemma i Indien och kom tillbaka idag. Jag kolla på lite hur de jobbade. Var och en av arbetarna har sitt namn på listan. Varje morgon när man kommer till arbetet måste man skriva upp sig hos sekreteraren (även jag. Stax innan man går hem, skall man åter skriva sitt namn på listan. All tid från klockan 15.00 är overtime. All info fylls i på gula blanketter och signeras, och blir som ett underlag för utbetalning av lönerna sedan.


Eftermiddagen ägnade jag på the pearl, där jag fick lära mig hur de placerar ut stålet i grunden, och hur det knyts ihop och fylls ut med betong (tillsammans med Maro).






Om man går och tar kort under tiden som arbetarna arbetar här, så tror de att det är något som har hänt, eller att man tar kort för att ha bevis för att något inte stämmer. Folk blir oroliga och börjar lixom stirra. Inte nog med att man får tillräckligt med blickar för att man är tjej. Så tragiskt. Plötsligt blir alla sociala mot den ingenjören jag går med och ska hälsa och prata och hålla på.

Sedan var det dags att träffa Farok som han heter. Den killen som jag träffade förra veckan som förklarade lite kontraktsarbete för mig. Idag skulle han förklara något annat. Men herregud vad jag verkligen inte var koncentrerad och inte alls pepp att lära mig. Höll verkligen på att somna flera gånger om. Skämms skämms. Fick iallafall läsa lite ur "method statements" och sedan fick jag med mig lite läxor hem att kolla på till nästa gång.

Jag har insett en sak. Vad saknar vi i Sverige?
Vi saknar en bättre engelska. Vi är inte tillräckligt utbildade i engelskan. Vi kanske är bra på att prata men vårat ordförråd är nog inte det bästa. I andra länder, exempelvis Libanon, är andra språket franska. Barn i åldern 2-3 år kan prata FLYTANDE franska. I Sverige börjar vi lära oss säga PIG i trean (typ 10-11 år gammal). Helt värdelöst. Även om man är bra på engelska, så kan man nog inte prata det som sitt modersmål. Detta är något som borde utvecklas.

Dessutom, eller till detta vill jag också tycka att man på alla univeristetsutbildningar, byggprogram skall ge sina elever ett bygglexikon (svenska-engelska) där allllllla ord och verktyg/material som förekommer i byggyrket finns med. För det är endast i Sverige vi kommer klara oss med svenskan.

Innan hemfärd från the pearl gick vi in på ingenjörernas kontor. Där satt ett par killar. De är verkligen såååååå roliga. Asså man slutar aldig skratta när man är med dem. De retar varandra, blir förbannade på varandra och slåss :P



Området the pearl är verkligen vackert. Jag skall ta lite fler kort på det någon dag, så ni får se det lite mer detaljerat. (Det är ganska stort och gator genom, så man åker bil).

=) njut av Sweeed zååå längeee bye bye


JAG GLÖMDE BERÄTTA: jag gick ju ner till centret idag för att käka. Där träffade jag Ihabs kusin, och vi satte oss ihop. Sedan kom Maro, sedan kom George och sedan Ihab. En efter en. Hur som helst så drog George bordet brevid oss till oss (för fler sittplatser) och från ingenstans kom en afro-american-man och satte sig mitt ibland oss :S helt weirdooo...
Han börja snacka med oss och prata och vifta. Han hade köpt en sallad, och jag skojar inte. Det tog honom över en timma att äta upp den, så mycket som han prata. Han fråga vilka vi var, var vi kom från, vad vi hette och så vidare. Han prata om hur bra livet är och hur man skall se det från positiva sidan och bla bla bla...
- sorry, can i ask you, are u a priest ?
- ohh nooo, i wanted to beee, i wanted soo much
- okay ...?
- i was a catholic, but now i'm a muslim
Och diskussionen fortsatte i ivigheter. Jag skall inte gå in på detalj vad vi prata om (ni får fråga om ni vill, så svarar jag), men mannen sa iaf så här till mig:
"om du har en diamant, så ska du vara rädd om den, och liksom ta hand om den genom att omsluta den (täcka den)..."
Vad tänkte Hannan: "HELL NO, jag ska visa mina bling bling för världen" :P (skoja)

No comments:

Post a Comment