Monday, May 17, 2010

the big boss.

Yepp, the big boss of khaleej building company Ali var på plats idag. Folket var helt vettskrämda och man kännde hur stämningen var spänd. ID-kort från arbetare från hela siten samlades in. Från 25 våningen ner till andra basement. Bassel hade ringt upp mig till taket, men snabbt därefter ringde han tillbaka och fråga var jag var. När jag berätta att jag var nere på kontoret, fråga han mig vad som pågick. Jag tyckte det var lite weirdo, eftersom gapande hörts utanför. Bassel berättade för mig att han blivit nerringd till kontoret och att han skulle ner snabbt.

Tydligen hade alla ingenjörerna åkt på DEN utskällningen. Tycker synd. Fakhre som jag ser som "wow" (han är stor i mina ögon, verkligen en INGENJÖR med status) hade till och med åkt på skäll. Något var fel. Något var försenat och Ali var fett förbannad. Det var lite skrämmande.

Jag lät ingenjörerna vara i fred iallafall. Jag tog min kamera och åkte upp till toppen för att börja med rapporten för dagen. Uppe på toppen var det full fart. Mötte Baboo som hade samlat en hel hög med ID-kort. Jag gick ner alla våningar och tog kort.

Träffa på de killarna som jag får tjata på varje gång. Även idag. Killen frågade mig:
- varje dag ta kort, ta kort, ta kort?
- not once per day, twice ok ?
- picture twice?
- yes, bring your helmet and hurrie uppppp.
Asså jag orkar verkligen inte tjata på dem, de tar lång tid på sig. Idag sa jag till dem, "asså har ni inte fattat än att ni måste ha hjälmarna, måste jag tjata varje gång?"
Den ena killen: - mam, it's hot, working- fall off
jag: - i know it's hot i understand, i'm not forcing you to have it all day, just one secound while taking the picture ok?
- ok mam!
Tyckte lite synd om dem. Men de verka fatta nu iallfall. Hoppas jag slipper tjata imorgon.

Jag gick ner en våning till, där träffa jag på två snyggingar för en gångs skulle!
En av killarna kom fram och börja prata med mig, fråga vem jag var och var jag kom ifrån. Han berättade att han heter Elie och tydligen är ägaren av företaget som vi köper kakel från. Trevligt trevligt.

Väl nere vid kontoret. Möte var på g inne på vårt kontor, och avslutades precis när jag kom. Jag satte mig ner och skulle överföra bilder på datorn. Plötsligt öppnas dörren med världens vart och in kommer vem ???
A
L
I
(iiiiiii, zcarrry)
- Hannan, kifik ya Hannan
- thx, i'm fine, how are you (Hottie)
Ali är typ lika gammal som min farsa, men alltid alltid alltid stilig. Han berättade att han sett mina mail som jag skickat (med uppgifter från unversitetet om en rapport som jag skall skriva. För denna rapporten behöver jag papper från företaget för att göra det extra bra). Ali är verkligen jätte snäll mot mig. Jag följde med honom till Jenni, sekreteraren och Ali sa till henne att hon skulle fixa fram alla papper som jag behövde.
- Yes sir...
Ali ropa på Fakhre
- Fakhre !!!
- yes, sir
Ali sa till Fakhre att allt jag ber om ska uppfyllas. Alla papper jag ville ha skulle fixas, och om jag skulle behöva någonting så skulle jag be Fakhre som skulle fylla i, och skicka till Alis kontor för påskrift.
Fakhre (som jag ser som den med mest status näst efter Ali) blev som en puppy och typ nick och sa "Na3am, Na3am" (ja på ett artigt sätt på arabiska).

Ali: - Hannan, åk tillbaka till Sverige, plugga klart och kom och jobba hos mig
Hannan: - ... (BIG SMILE) ...

(PS: Hittade en dikt idag som jag gillade:
"How did it get so late so soon? It's night before it's afternoon. December is here before it's June. My goodness how the time has flewn. How did it get so late so soon?")

No comments:

Post a Comment