Wednesday, April 21, 2010

Ny arbetsdag!

Vilken huvudvärk jag har. Asså jag vet inte vad jag har klickat runt på AC-kontrollen. Plötsligt slutade den fungera och jag brann upp så varmt som det var. Jag ringde Maro och han kom och fixa den. Men då blev det omvänt. Det blev ISSSSKALLT fy fan. AC här i vardagsrummet låter som fan också så jag stängde av den. Fattar inte, det funkade perfekt innan. Kylde rummet och när det blev kallt stängdes den automatiskt av.

Imorses vaknade jag av de jäkla bygget som är preciiiiis utanför mitt fönster. Asså hela sängen skaka när de borra i marken. Lät som ett jäkla inbördeskrig. Var sååå suuuur. De börjar runt 4 på morgonen och de håller fortfarande på ! inte konstigt att jag har huvudvärk. Värme och massa höga ljud.

På jobbet idag kollade vi lite närmare på lyftkranarna och hur de stabiliseras, och sedan på "the-fire-force-system". Det var väldigt intressant. Vi kollade även på pelare som egentligen inte är 100% raka, men som man typ kan dölja, och på formarna som man gjuter pelarna i.

lyftkranarna. Just nu finns det två stycken utsatta på bygget, en på varje sida. Dessa måste spännas fast i själva byggnaden på var tionde våning för att vara fullständigt stabila. På vårt bygge har de valt att stabilisera dem var nionde våning, för att vara på den säkra sidan. Att spänna fast dem tar ungefär en halv dag, och därför har man valt att de två lyftkranarna inte skall spännas fast på samma våning. Det är tre våningars skillnad mellan deras inspänningar. Anledningen till det är att man hela tiden skall kunna hålla bygget igång, och då man inte kan använda den ena kranen (när den spänns fast), finns alltid den andra tillgänglig, och bygget behöver inte upphöra.
(bilden skall egentligen vridas 90 grader)

De röda "rören" i taket är the fire-force system. Det har väldigt cool funktion. När de känner av värme över 60 grader kommer de typ "gå av" och vatten börjar spruta ut. Tycker det är väldigt coolt.


Här skall det bli toaletter. två stycken. I mitten av den lilla bruna plattan skall det finns en
liten vägg som skall sklilja de två toaletterna åt. När man gjöt väggarna, har det blivit 3-4 cm tjockare än vad det skulle. Detta innebär att det inte riktigt blir som man tänkt sig. Den ena toaletten kommer att bli en meter bred, medan den andra endast kommer vara runt 96 cm bred. Plattorna, som man räknat skall bli exakta och hela, kommer att behöva delas på för att de skall få plats (sista raden).
(OBS! detta är "hemligt" något som jag egentligen inte får säga)


Här är formarna som man använder för att forma pelarna. Då man inte monterar de helt rätt, blir inte heller pelaren helt rak.














Folk på detta företaget är ansvaaariga
av varandra. Exempelvis är MR.Fakhre den högst satta, och är lite av en boss över alla andra. Därefter (tror jag) att Mosa har stort ansvar. Detta innebär att när inte Fakhre är på plats, tar folk lite extra långa lunch-raster eller liknande. Men på kontoret där jag sitter, sitter även denna killen. Den enda som alltid är på plats i tid. Han sköter sitt jobb till 100% och slösar ingen tid. Och så är han väldigt lugn av sig. (haha kolla han märkte inte ens att jag tog kort på honom). Det är han som för alla anteckningar på närvarolistan av arbetarna!

Nu ska jag sova lite.
Puss och kram gullebarn

No comments:

Post a Comment