Thursday, April 22, 2010

Konstig dag

Tror detta kommer bli ett väldigt långt inlägg...

På kontoret på bygget idag var det såå konstig stämning. Jag kom in på morgonen till rummet, och där sitter Mosa och en annan kille som heter Fadi. De röker så mycket och det stank enormt. Jag gick in och satte mig.

Fadi var en ingenjör från ett annat företag som var på besök för ett möte med Mosa. Men vilken tönt. Han prata bara om sig själv och hade för mycket luft i sig. Ville knappt svara på hans frågor när han ställde dem. Var lite smådryg av mig.
- var är du från, hur länge ska du praktisera, varför pluggar du i sverige, varför valde du ingenjör, varför,varför och varför
Hans telefon ringde och han svara, även undertiden som Mosa prata med honom, utan att be om ursäkt.

Den stackars städaren som jag berättat om innan, som är indier och jobbar här för att tjäna lite pengar att skicka till sin familj, kom in på kontoret. Han torka lite runt om bordet och på stolarna. Fadi (så ful som hän är), säger
- it's dirty in the middle, clean clean
Städaren städar, och gör verkligen sitt bästa. Fadi bara klagar. Städaren lyfter på fadis cigarettpaket för att torka under, och Fadi börjar plötsligt gapskratta.
- HAHA jag trodde han bara skulle torka runt om, Clean clean
Sedan sa Fadi till Mosa
-vad är detta? ska jag behöva tala om för era arbetare vad de ska göra.

Jag fick såååååå sååå ont i hjärtat efter detta och kände mig verkligen gråtfärdig. Stackars städare. Jag tycker inte ens det passar honom att städa. Han håller till och med i trasan på ett konstigt sätt. Herregud. Stackare. Önskar verkligen jag kunde göra något. Vad som helst.
Närmaste timmen tänkte jag bara på honom. Tänkte bara på hur gärna jag ville spotta Fadi i ansiktet. Vilket as.

Saken blev inte bättre.
Jag flyttade till ett annat rum, för att använda CAD på en dator till att ta ut areor där man senare ska använda sig av ett visst material. Medan jag satt och kolla lite, kommer Mosa in och frågar hur det går.
- typ bra ...
-mm... Mr. Ali ringde mig...
Jag tänkte: ohh nej snälla jesus säg att det inte är sant.
Men JO! det var sant.

Maro hade ringt till Ali och berättat för honom, allt som jag berättat för Maro, vilket jag absolut inte ville. Igår hade jag sagt till Mosa att jag vill gå upp på taket och kolla hur de bygger, men Mosa tyckte inte det var lämpligt eftersom han försökte vila sig, och därför kom i tofflor till jobbet. Då kan man inte gå upp till bygget eftersom det kan orsaka problem bla bla bla...
Maro tycker inte att Mosa sköter sitt jobb. Jag håller med. Mosa slösar bort mycket tid och man får typ tjata till sig en del fakta. För mig hade det varit ok om Maro sagt till Ali att jag ville jobba lite mer, istället för att skälla ut Mosa. Jag menade inte att skvallra och jag känner mig så elak.

Mosa försökte vara mer ambitiös och gick in och hämtade hjälmarna för att vi skulle gå upp och kolla på de olika våningarna. Det var så jobbigt, för det verkade som om alla visste. Byggarna ropade till Mosa
- Mosa! var är dina skor ?
- i bilen!

Vi gick runt en stund kollade på olika vatten och ventilationsledningar/rör, och mätte alla toaletternas mått för att se hur mycket det skiftade. Asså inte en enda toalett hade exakta mått. De skiljde mellan 0.5 och upp till 5.5 cm lite här och där. Dumt. Det är ju lite svårt att få till det exakt när man jobbar med betong.

När jag gick ner till kontoret igen kom receptionisten till mig
- Hannan i've been looking for u
- aha, what's wrong
- nothing, Mr. Nehme wants to speak to you and he wants your phonenumber.
va? är du helt galen eller? Han sitter ju på kontoret intill, kan han inte lyfta sin röv och komma hit? (Så sa jag självklart inte)
- oh ok. Sure you can get it!
Receptionisten stod mellan våra (mitt och nehmes) kontorsdörrar och typ smålog och nickade och sa
- he is calling now...
Han ringe, och sedan blev jag ombedd att gå in till honom. Helt puckat. Jag känner inte ens människan. Har hälsat på honom en gång innan, och det var första gången jag såg honom. Han fråga vem jag var och vad jag gjorde.

När jag kom in på hans kontor reste han sig upp jättefort och sträckte ut handen och hälsa på mig.
- varsegod, sätt dig
Herregud, tänkte jag, vad händer...
- Mr. Ali called me...
"ohhh shiiit inte igen, va faaan har Nehme med det hela att göra?...
- He told me about you. And he said we should be careful about you. He also told me that your mother is from our town am I correct?
- nope...
- aha... but I once knew a man, his last name was also Nahra, and he worked with my cousin in a company called "..."
- That's my uncle
-ahhhh wow is that your uncle!
I did also know a man, his name was M. Salameh, we were studing together.
- that's the father of my friend
- oh i see... i'm sorry for not talking to you before. When you told me you are from sweden, i tought i said from "swaida" (som är en stad i syrien), så i didn't care that much...
Asså shit vad mycket respekt man får, om man bara blir omtyckt av en enda person. Typ igår. Mosa lekte boss, och Nehme hälsa. Fakhre gick förbi och sa godmorgon.
Idag! Mosa kom med hjälmarna och började leda mig, utan att jag sa till. Nehme kallar mig till ett litet möte, och Fakhre kom till mitt kontor och fråga hur jag mår, vad jag gör och om jag behöver något. Hahah
Fan vad gött ! (Fattar fortfarande inte till vad Nehme ville ha mitt nummer)

Vid lunch tid ringde Maro (han hade ring 1000 gånger innan också). Jag gick ner till centret där han satt och åt för att berätta för honom vad som hänt.
- Berätta vad sa han
- Maro jag sa till dig att inte skvallra
Maro ler värsta och är lite småstolt över vad som har hänt. Det är jag med, men jag ville inte skvallra faktiskt.

Idag är det Torsdag, imrogon är det Fredag = helg wiii =)

Första röret från höger: ventilation
Andra: minns inte... ?
tredje: vattenledning








ledningar från toalettsolarna.





Här håller de på att kakla. Om ni ser så finns det en tunn röd tråd spännd på golvet. Det är för att man skall se en rak linje, för att golvet skall bli rakt och jämnt.

4 comments:

  1. Utnyttja detta Hannan det är en stor fördel ;), soon you'll become queen of Qatar Hotel&business ! Hur länge är du i där?


    //Hagos

    ReplyDelete
  2. Haha. Ja det är en stor fördel. Tycker det är jätekul. :P
    Jag ska hem den 5 juni var det planerat, men de säger ju att planen inte går för tillfälligt till europa så vi får se hur det går :S
    Ha det bra Hagos. Kul att du läser
    Kram

    ReplyDelete
  3. Hannooouush jag är så stolt över dig :) saknar dig massor WORK HARD OCH VISA vem du är.. hallå jag fatta inte hur han kände pappa och vem är din farbror som han snacka om ? kan du inte mejla mig istället

    enjoooy

    ReplyDelete
  4. Tack =)
    Han kände inte pappa. Han kännde en som hette nahra i efternamn och det var jamil nahra. Mejla mig så svarar jag istället.

    ReplyDelete