Thursday, April 15, 2010

Dag 3

Vakna klockan 6, då var jag pigg...

Men när jag kom till kontoret. Satte mig ner, snacka klart med chefen började jag märka hur trött jag var. Jag fick gå upp en våning med en av ingenjörerna för att kolla lite. Jag minns inte vad han heter men låt oss kalla honom för ettan (ingenjör nr.1). Han pratade bra engelska, men det var ändå svårt att följa med eftersom han liksom prata med lite konstig dialekt. (Precis som många andra här).

Ettan skulle lära visa mig hur det hela går till. Upphandling av projekt, förfrågningsunderlag osv. Det blev en hel del mappar och papper som vi kollade på och det blev lite snurrigt till slut. Kändes verkligen som om man inte kan någonting.

En annan ingenjör kom in (tvåan) och presenterade sig. Han jobbar nere vid bygget, och berättade för mig att det är honom jag ska följa med dit senare. Han var väldigt trevlig och pratglad och frågade lite om sverige och min utbildning.

Sedan kom det Värsta... en FET hög med ritningar som jag skulle kolla igenom. Ritningar i A2 papper och varje bunt var 50-60 sidor. I början var det skoj. Jag satt och inbilla mig hur byggnaden såg ut, när jag läste ritningarna, och sedan när tvåan kom in igen frågade jag om byggnaden såg ut så som jag tänkt och det var korrekt. Längre bak fanns det lite tydligare ritningar på byggnaden.

Därefter blev allting sååååååå otroligt tråkigt. Ingenjörerna fick massa arbeten och blev upptagna, jag hade redan kollat klar på ritningarna och det var 3 timmar kvar till dagen var slut. Herregud vad det gick långsamt. imellanåt kom en liten man in, som typ frågade om man ville ha te, kaffe eller liknande. Han mumla också och det var svårt att förstå. + att jag är ovan vid att folk kommer och typ betjänar dig :S
Han: - aooohooao...coffe, tea.. oaoaoao
Jag: - ha? :S no thx i'm fine
Det enda jag fatta va coffe och tea haha:P

Men tre timmar passerade iallafall och sedan kom Maro och vi gick och åt lunch. Han åt fisk och jag pizza... Snacka om att man blir mätt på resturangerna här. De snålar absolut inte som i Sverige. Jag orkar typ aldrig äta upp maten...




Qatar är faktiskt ett bra land. Fastän det finns mycket sand och damm är gatorna alltid rena och fräsha. Snygga bilarna av senaste modeller och liv på gatorna. MYCKET mycket turister och alltid folk överallt. Här jobbar man och tjänar sina pengar, för att spara. Är du utbildad och har ett bra jobb, betalar du endast för maten du äter. Hyror av lägenheter är SVIN dyrt, men det betalas av företaget som du jobbar på. Även bilen och bensinen betalar företaget för.

Man är lite vilsen. Känns som om man drömmer och snart ska vakna. Det är sååå stor skillnad mellan Sverige och Qatar.

2 comments:

  1. Har de samma system som i svergie när det gäller CAD ritningar och Handlingar?

    ReplyDelete
  2. Japp samma system. De använder cad och har typ samma ritningar som vi gjorde förra terminen. Men de skrivs ut på A2 papper (dubbelt så stort som A3) + att de har typ 60-100 sidor till varje byggnad. Allt visas i detalj...

    ReplyDelete