Tuesday, April 27, 2010

Inspection

Idag på Morgonen gick jag med Mosa, han förklara något om ledningarna på toaletten och sa att det var väldigt viktigt. Ärligttalat fatta jag inte vad han mena. :S Sedan fick jag följa med på inspection angående "plasering" Det var lite roligare och mer intressant. En ingenjör som heter Debeen, har tydligen frågat efter mig varje dag. Han vill att jag ska följa med honom runt, men vi lyckas alltid gå om varandra utan att träffas. Idag fick jag en förvarning. - Debeen hälsar dig att han ska komma! Debeen och "the-site-ingeneer, och två andra ingenjörer följde med. Det var riktigt cool. Alla gick i en bunt och typ skaka på huvudet :P De mätte med en tråd, utifrån små grejer som sticker ut ur väggen. Tråden skulle vara jämn. Det såg bra ut. Herregud vad det är svårt att förstå när indierna snackar engelska. Den andra ingenjören (site-ingenjören) typ pratar tyst och mumlar och det är så jobbigt när man 1000 gånger måste säga VAAA ! innan man fattar. Hur som helst. Här om dagen kom ytterligare en ingenjör till bygget. Han har tydligen varit på en liten semester i två veckor, och är nu tillbaka. Basel heter han. Igår, första dagen jag såg honom, kom han in på kontoret och typ hälsa försiktigt. Lite senare kom han tillbaka - Är du Nehmes dotter? - Nej :P ... Lite senare kom han igen. - Vad ska jag hämta för dricka till dig? - Inget, tack - jo, kom igen, the, kaffe, cappuccino ? vad som helst Idag på morgonen kom han igen - Är du en praktikant? - Ja =D - Jahaaa... vad ska du äta, jag ska skicka killarna till centret så de kan köpa mat - Nej, snälla det behövs inte jag kan gå själv Denna Basel är också en skön människa. Han är pratglad OCH angry-man at the same time:P Så kul man sitter på kontoret och så hör man någon verkligen gapa ner till bottenvåningen - lak ya 7maaaaaar (= dumbom/åsna) what did i tell u? What, wlak ma btefham (= du fattar ingenting)wlak wlak wlak Haha skrattar för mig själv. Mosa säger, måste erkänna alla libaneser(ingenjörer) är sådana. Plötsligt tystnar Basel och så hör jag hur han klampar till kontoret snabbt - Duuuu, nu ska du få en riktigt ordentlig praktik i hur man (...), om du vill? Skynda dig! spring! Jag uppfattade inte riktigt vad han sa men sprang efter honom ut. - Titta, ser du? det var en polis som satte böter på alla bilar runt omkring. Basel frågade vaar jag parkerat min bil, och sedan sa han.. - ja 500 riyal per bil, jag har räknat ihop det, totalt 42 000 riyal (ungefär 80 000 svenska kronor) tjänar de in nu. ha-ha-ha Sedan fortsatte snacket. Han fråga var jag kom från, hur länge jag skulle stanna och så vidare. Han visade mig vilka andra torn han varit med och bygget och berättade lite om vad de gjorde. Plötsligt tystna han - men, vad vill du lära dig? - allt ...? - jaaaaaaaaaaag har en bra ide, kom följ med mig... han pekade ut ett torn, som stod på baksidan i närheten. Det är VÄLDIGT högt, och Basels bror jobbar där. De har beställt in kakel från italien som är specialdesignat, och Basel frågade mig om det var något intresse att se hur de kaklar och lägger allt på plats. Gud vad glad ja blir när folk verkligen bryr sig. - Gå dit imrogon, jag ringer min bror och säger att du kommer, säg bara att jag skickade dit dig så blir det bra =) Herregud vad skoj. Han gick in på mitt kontor. Där på bordet låg alla mina papper och anteckningar och han skrev ner sin brors telefonnummer till mig. Gött mos =) Vi får väll se vad som händer imrogon då ...

No comments:

Post a Comment