Sunday, April 18, 2010

Ja!













Vad ska jag säga om denna dag.

Kände i magen hur ångesten kom fram när vi närmade oss kontoret i morses. Ville inte från en lång biltur (till andra sidan stan med musik i bakgrunden) till att räkna areor på det en 25 våningar hög byggnad (exkl. källarvåningar).

Men dit kom jag. Räkna klart till den 18de våningen idag. Borde nog varit klar vid det här laget, men man måste ju måla lite hjärtan och klottra lite emellanåt annars orkar man inte. Ångrade att jag inte tog med mig min iPod så jag kunde lyssna på musik. CHILLA :P haha skoja.

ingenjören (tvåan) som tydligen heter Fakhre (Fa5re)kom in till mitt lilla kontor och berättade för mig att jag ÄNTLIIIIIGEEEEEEEN skulle följa med ner till bygget. Fan vad gött tänkte jag. Slippa denna tråkiga, trista stämmningen.

By the way... just nu är det bön på gång. Man hör i högtalarna hur det ropas ut.. eeeeeee ALLLAAAAAAAAAAH h agbar! :P jaja det är en vana nu. Bara att ta fram mattan och börja be :P (fem gånger om dagen)
Skoja.
Men på shoppingcentret och överallt nästan finns det speciella bönerum, oftast intill toalett-utrymmet. Ett för män och ett för kvinnor där man kan gå in och be.
Första gången jag skulle in på toa på centret såg jag massa skor utanför och tänkte :S hum vad e detta, begagnade skor :P
men så öppnades dörren och massa kvinnor kom ut och jag tänkte ... Aha i zee.

När jag först kom till Qatar och såg hur typ alla kvinnor var klädda i svart burka och männen i vit jag-vet-inte-vad, tänkte jag FAN VAD TRÅKIGT att alltid gå klädd i sammmmmmmaaa kläder. MEEEEn efter ett par dagar här börjar man seeeee "med andra ögon". Dräkterna ser annorlunda ut och typ pyntade på olika sätt. Nästan så man börjar tycka det är snyggt!
Som typ idag kom en man och satte sig på bordet brevid vid lunchtid. Jag kollade på hans vita dräkt. Den hade lixom ett tjockare tyg, typ som en skjorta, och knappar på ärmen av diamantliknande material. Så kollade jag åt andra hållet, där satt en annan man med typ luchia-dräkt och jag tänkte - ha! Budget! :P
Höhö. Skoj
Kvinnorna är egentligen inte alltid hel-täckta. Burka är väll typ ett mode här. Från "under naveln" och hela vägen ner, är burkan öppen, och man kan se både byxor och klackar. Uppe vid slöjan sticker IBLAND luggen ut.
(Observera att andra är heltäckta, en del så bara ögonen syns, en del så ABSOLUT inget syns, med typ en svart slöja över hela ansiktet)

När jag går på centret känner jag mig som en boll som rullar runt och blinkar i olika färger. Folk GLOOOOR verkligen. Asså ibland hjälper det inte ens att glo tillbaka. De tar inte bort blicken. Jag och Maro var på centret, och en flicka glodde så mycket att jag ville bli onsynlig. Jag kolla på maro och ser DEEET smilet.
- Fattar duuuu vad jag menar när jag säger att folk glor ?
- ... (SMILE)

Hur som helst. Back to business :P
Efter att spenderat några timmar på centret var det dags för pass två. Byggnaden ligger precis mitt emot centret och jag behövde bara gå över den 6-filiga vägen :P
En reseptionist kom ner och mötte upp mig och visade mig vägen till Mr. Fakhres kontor.
Fakhre: - see, finally you got a friend
receptionisten: - Really ?
Fakhre: - ya, you are no longer the only girl in this building
Receptionist: - oh is this your daughter?
Fakhre: - No, it's a girl from sweden who will work with us coming monthes
Receptionisten: - Haha,aha okay, thank you thank you Mister :P

(Fakhre är typ rödhårig, fast väldigt mörk rött, och han ögon är matchande :P ljusbruna)

Inne hos Fakhre satt det en annan man som jag ska vara med under de kommande dagarna. Tyvärr minns jag inte vad han heter :S men han får bli trean :P Vi pratade lite sen gick jag och trean vidare till ett kontor där vi ska sitta.

Trean tog fram kartor och satt och prata lääänge och mycket om byggnaden. För mig var detta intressant. Jag levde mig verligen in i snacket och ville inte ens gå därifrån. Klockan blev fem på nolltid och Maro ringde mig varannan sekund. Han hade slutat klockan tre och väntade bara på mig, som inte ens ville hem.

Trean tog fram alla ritningar och pekade och berättade. Bland annat om hur hans planer för uppbygget var. De hade börjat med en del av plan ett, och sedan fortsatt bygga på plan två på den delen, samtidigt som resten av plan ett byggdes klart. Han förklara länge hur och varför. Sedan berättade han också om hur det kan bli fusk blad de som säljer material till dem. Han berättade att till första våningen, "fusk-sålde" stålförsäljaren 15 ton extra! till dem, genom att förlänga och ändra på stålet. De la inte märke till detta förrän de skulle komma att användas. Trean berättade att extramaterialet de fått inte gör någon skada på byggnaden, bara att det blev dyrare ekonomiskt.
Jag fick också veta att det finns ett bolag här som heter Qatarcool. Härifrån får byggnaden kalltvatten. Kylan i vattnet används och de avkylda vattnet transporteras tillbaka till Qatarcool. Intressant!

Vi gick rakt ut på det planet som vi satt på för att kolla var lyftkranarna, hissarna och annat satt. Jag njöt verkligen av andra passet, och jag trivdes bra med trean.

Imorgon ska jag jobba från 7.00 till 18.00 Jag hoppas att det blir lika bra som andra passet idag.

Känns som om det är något jag missat att berätta, men kommer väll på det senare. I början finns lite bilder från idag...

PS: Jag börja skriva detta inlägget så fort jag kom hem från jobbet. Då var det soligt och fint väder. Nyss tyckte jag det lät lite konstigt utanför fönstret. Jag kolla ut och gissa vad ?
Det är KOL-SVART ute, det SPÖREGNAR och blixtar ! :S weirdooo...

No comments:

Post a Comment