Tuesday, April 20, 2010

Som en hund

När man bor ensam (som jag har gjort i 2 år), har man oftast inget att göra och uttråkhet blir "vanligt". Att bara sitta ner och inte göra ett skit, känns typ inget. Fastän det egentligen är en plåga. Minns en gång när jag var hemma hos min kusin och hans flickvän hade en hund som bara låg i korridoren och inte gjorde ett skit. Jag tänkte "fan vilket tråkigt liv". Men it came right back to me...
Idag kom jag till kontoret klockan 06.50, Mosa var inte där. Jag tänkte, han kommer väll snart. Klockan blev 08.00 och jag satt på min stol lite halft, snurra runt och bara väntade. (Precis som hunden)
klockan blev 09.00...
Mitt tålamod höll inte längre. Jag gick till receptionistens rum för att kolla om Fakhre var på plats.
- No, sorry he's not here yet.
Det ända jag tänkte var: Fan vilka lyxliv ni lever era jävlar, kommer och går som ni vill. Jag bestämde mig för att ringa till Mr.Fakhre som berättade att Mosa skulle bli 30-60 minuter sen denna dagen. Jag vill inte vara en skvallerbytta och säga "Hallååå han har varit borta i mer än så..."

Om jag skulle få betalt för att kontrollera arbetarnas arbetstider skulle jag vara rik vid det här laget. De går och kommer som de vill "i smyg" och säger till mig:
-it's between me and u, dont telll anyone...
- yaya... (Daaah)

Man måste ju underhålla sig själv. Jag gick och hälsa lite på receptionisten, och sedan kom jag tillbaka till kontoret. Städerskan som är en man från indien kom in på kontoret och börja städa. Han fick min uppmärksamhet, och blev superduper glad. Plötsligt börja han storstäda på rummet :P . Undertiden hann han berätta en hel del om sitt liv för mig
- send 400 dollar 1 month 2 my family india. Mama and little baby home, other child school. Money 400 dollar for school my family. Little baby sick mum take care. I go once each year family there...
så lät historien.
Jag fick ont i hjärtat.

Sedan kom kaffekillen...
Denna killen hade igår sagt så här till mig:
- turkish, slaimani... ?
- No swedish (var mitt svar)
Idag kom killen in med pytte kopp kaffe och peka på den och sa
- TURKISH!
- Ahhhaaaaaaaa, thank you very much but i'm fine
(Snacka om att skämmas :P så trögfattad)

Finallllyyyyyyyyyyyyyyyyy.
- Hey Hannan kifik lyoum ?
- ana mni7a, how are u ? ...
Mosa var på plats. Klockan var elva. 1 timme kvar till lunch. Vi kollade cad-ritningar för att ta ut olika areor, för att se hur mycket av ett speciellt material vi behövde. Efter det gick vi på lunch och sedan tillbaka till jobbet.
- Mosa kom i tid nu ok?
- ok, men vi tar en halvtimme extra då
- ok!
Jag kom tillbaka. :@ Vääää fääääääääääään
Jaja vänta liten stund så kom han.
- Ska vi ta en kopp kaffe, slappna av, och sedan sätta igång?
- Nej, vi ska sätta igång nu, du får ta din kaffe sen
(koll på klockan)
- alright...
Fan dessa behöver en mamma på jobbet asså.

Vi tog på oss hjälmarna och gick ner i källaren och börja kolla olika moment och hur det ser ut, hur de byggts upp, var lyftkranar stod, och hur hål efter lyftkranar täppts igen. Mycket intressant. Men så typiskt, alltid när det är roligt måste jag hem. Telefonen ringer...
- Kom ut...

Nere i källaren där det skall bli parkeringshus. Golvet håller på att slipas rakt.
Mellan pelarna är det ett stort mellanrum. Eftersom det är ett parkeringshus och bilarna skall kunna åka mellan, är det inte lämpligt att göra fler pelare, och därför gör man den plattan över pelaren som skall föra ner tyngden från hela plattan (och det som står på)ner till pelaren. på så sätt kan man säga att mellanrummet mellan pelarna ersätts med mellanrummet mellan plattorna.


Här placeras lyftkranen genom hela byggnaden. Det görs ett hål som sedan måste täppas igen när lyftkranen flyttas. Runt om hålet sticker järngrejer upp, dessa skall sedan böjas ner innan betong placeras över.


På övre våningen står något som är väldigt tungt. Därför placeras dessa under taket för att hjälpa till att hålla upp.


Taket markeras i olika färger av den anledningen att man skall veta vilka ledningar mm som finns på andra sidan.


Här går ett rör som skall föra betongen från den gula maskinen (som jag visat bild på i ett tidigare inlägg) ända upp till de högsta våningarna.


Det blir alltid rester i munstycket av maskinen som för upp betongen. Denna massan pumpas i motsatt riktning ner till marken och det bildas en hög av betong (typ som en sten. Man sätter en järnkrok i för att lastbilen sedan skall kunna lyfta stenen och flytta den från platsen.

2 comments:

  1. hahahahahah
    -TURKISH
    -No SWEDISH
    det är de lilla tekopparna din efterbliben
    hahahaha

    ReplyDelete
  2. haha i got it :P
    det är kaffekoppar annars, inte tekoppar :P

    ReplyDelete