Monday, April 26, 2010

Måndag

Mosa var lite sen idag. Jag gick förbi Nehme som fråga vad jag greja med. - inget, Mosa är inte här än. - jag ska upp på taket, hämta din hjälm och kom så ska vi "promenera". Han kallar sitt jobb för en promenad :P Han är så rolig. Lever i sin egen värld, mumlar för sig själv och rör sig åt alla håll när han pratar med mig. Hur ska jag höra när det är massa ljud runt omkring? Vi tog hissen upp till högsta våningen, och började sakta gå neråt, våning efter våning. Nehme gör en kontroll varje dag. För varje våning han kollar, gör han en liten notice på sitt papper. Arbetarna här är ju för det mesta inte araber, och därför använder man engelskan mycket. Nehmes kommentarer är de bästa som finns. Föreställ er, jag går bakom honom (som en svans som jag tidigare sa) och bara fnissar. Nehme har lite småhäng på brallorna och går och kisar hela tiden. :P Han engelska, vet jag inte riktigt vad man ska kalla. Han pratar arabiska/engelska - you do this, ba3den do that (ba3den = sedan) så skoj. Lite bildbevis på the monkey :P Man ser och lär sig mycket smågrejer varje dag. Men det viktigaste idag, var att jag fick se hur man binder fast lyftkranen på våningen samt hur väggarna fixas ordentligt/ slutligt (utjämning, slipning, plastering, och målning). I början när jag kom hit, var alla ord på engelska lite svåra att fatta och greppa. Varje gång jag hörde ett nytt ord, tänkte jag, Shit måste memorera för att kolla upp vad det betyder när jag kommer hem. Men på slutet av dagen, var det så många ord att man inte kom ihåg dem. En dag tog jag med mig block och penna (Maro tvinga mig) för att anteckna. Men jag la dem på kontoret, och efter runda runt på bygget var det samma skit. Kom inte ihåg. Hur som helst, så kom man in i snacket och efter 2 veckor fattar man automatiskt vad allt betyder och innebär (efter att ha sett). Problemet nu är väll att man kanske har lite svårt att veta vad orden är på svenska :S

No comments:

Post a Comment